Seminarium Vad säger européer om migration i sociala medier?
Vad skriver européer och svenskar om invandring på Facebook, Twitter och Instagram? Ledtråd: det baseras på känslor, inte på fakta. Se videon nedan och kom och lyssna på bland andra Arena Idés utredningschef Lisa Pelling den 12 juni.
Europa delar en yttre gräns, men debatter och samtal om migration är oftast nationella. I alla EU:s medlemsstater är migration ett viktigt tema inte minst i sociala medier. Och även om det man delar oftast har en stark lokal koppling, så finns det flera gemensamma nämnare mellan hur samtalen förs i de 28 medlemsstaterna.
Studien ”Migration Narratives in Europe – A Social Media Intelligence Study”, genomförd av företaget Bakamo.Social analyserar vad européer säger och delar om migration i sociala medier. De har använt sig av en ny metod som de kallar ”social media listening” och i över ett år (augusti 2017-juli 2018) utvärderat 45 miljoner kommentarer i sociala medier, ca 10 000 kommentarer per europeiskt land. Sverige sticker ut som landet med flest inlägg på temat migration. I den här första medieanalysen som omfattar alla EU:s 28 medlemsstater, har författarna identifierat fem teman som återkommer. Ta del av studiens resultat och en diskussion med svenska ledande experter.
Medverkande:
Kata Füge, analytiker av sociala medier på Bakamo.Social
Lisa Pelling, utredningschef på tankesmedjan Arena Idé
Therese Lindström, chef för Fores program Migration och integration
Widar Andersson, politisk redaktör för Folkbladet
Samtalet leds av Maja Dahl, programledare podden Människor & Migration
Datum och tid: Onsdag den 12 juni, 12-13.30 (lunchmacka och registrering från kl. 11.30)
Plats: Under Fontänen, Sergels torg, Stockholm.
Fritt inträde, men obligatorisk anmälan.
Arrangemanget är ett samarbete mellan Friedrich-Ebert-Stiftung for the Nordic Countries, Kulturhuset Stadsteatern och Arena Idé.