#kvantitetstidspappan
Idag på den internationella mansdagen har manliga statyer runt om i Sverige klätts med bärsjalar och bärselar – från Det svenska tungsinnet i Malmö till Standing Man i Umeå. De som satt upp bärsjalarna är helt vanliga pappor, men bakom initiativet står tankesmedjan Arena Idé med kampanjen #kvantitetstidspappan. Syftet? Att uppmärksamma det ojämställda föräldraskapet och att uppmana arbetsgivare att göra mer.
Trots att Sveriges föräldraförsäkring är en av världens mest jämställda tar svenska pappor fortfarande bara ut 30,9 procent av föräldrapenningdagarna och 38 procent av vabdagarna. Dessutom visar en ny Novus-undersökning, som tankesmedjan Arena Idé gjort i samarbete med Make Equal, att förväntningarna kring föräldraledighet är fortsatt ojämställda på svenska arbetsplatser. Av både arbetare och tjänstemän upplever 16 % en förväntan om att kvinnor på arbetsplatsen ska ta mer föräldraledighet än män. Samtidigt upplever bara 1 % av arbetarna och 0 % av tjänstemännen en förväntan på det omvända, att män på arbetsplatsen ska ta mer föräldraledighet än kvinnor.
Vilgot Österlund, statistiker på Arena Idé, menar att fler behöver göra mer för att pappor ska vilja och kunna tillbringa mer tid med sina barn. Extra stort ansvar har arbetsgivare. Som en del av lösningen föreslår tankesmedjan Arena Idé en arbetsgivarbonus till arbetsgivare vars anställda delar föräldraledigheten lika. Forskning visar att normer på arbetsplatsen har stor betydelse i hur föräldrar delar sin föräldraledighet och förhoppningen är att bonusen ska leda till att arbetsgivare uppmuntrar pappor att ta en större del av föräldraledigheten.
Förslaget om en arbetsgivarbonus är en del av en längre rapport på temat jämställt föräldraskap som Arena Idé lanserar idag.
“När man pratar jämställdhet på arbetsplatser handlar det oftast om kvinnor och de negativa konsekvenser ojämställdhet har för dem, men här ser vi faktiskt att män förlorar något viktigt – tid med sina barn. Med statyaktionen, den nya statistiken och våra förslag hoppas vi på att synliggöra det lite tydligare!”
– Vilgot Österlund, statistiker och rapportförfattare
Om rapporten Kvantitetstidspappan – Förslag för ett jämställt föräldraskap
Den 19 november släpper tankesmedjan Arena Idé en rapport som ger en övergripande bild av den svenska föräldraförsäkringen och hur den nyttjas olika av kvinnor och män. Rapporten föreslår förändringar av föräldraförsäkringen samt en arbetsgivarbonus för jämställt uttag av föräldraledighet och vab.
Om statyaktionen
Under tisdagen smyckades manliga statyer med bärsjalar och bärselar i över 20 platser i Sverige. Initiativet är inspirerat av aktivistgruppen The Dad Shift som tidigare i höst genomförde en liknande kampanj för att uppmärksamma den bristfälliga brittiska föräldraförsäkringen. Den brittiska kampanjen blev viral och skrevs om i medier i hela världen Bland de svenska statyerna hittas bland andra Standing Man (Rådhustorget i Umeå), Betplockarna (Sockerbitstorget, Arlöv), Kalkarbetaren (Wetterlinsgatan, Falköping), Fågelmannen (Arvika torg, Arvika) Det svenska tungsinnet (Altonaparken, Malmö), Bosse (Storgatan, Hudiksvall), Hjalmar Branting (Norra bantorget, Stockholm) samt Sven Jerring (utanför Radiohuset, Stockholm).
Om Novus-undersökningen
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen. Målgruppen för undersökningen är allmänheten, 18-84 år. Totalt har 1077 intervjuer samlats in. Undersökningen är en del av Osynligt arbete-barometern – ett samarbete mellan Make Equal och Novus där Novus månadsvis ställer sin Sverigepanel till förfogande för att kunna kartlägga fördelningen av olika sorters osynliga arbetsuppgifter på Sveriges arbetsplatser.