Bara för de rika

En kontrafaktisk analys av marknadshyror i Stockholm

Bara för de rika? är en tillspetsad titel på en rapport som undersöker hur hushållens behov av bostad kan förväntas anpassa sig till en situation med marknadshyror. Eftersom vi inte har marknadshyror, utan förhandlade hyror enligt bruksvärdesprincipen idag, bygger analysen på en kontrafaktisk design; om det hade införs marknadshyror, hur skulle då hushållen anpassat sig?

Rapporten kommer fram till att marknadshyror kan påvisa stora hyreshöjningar i Stor-Stockholm, framförallt i de bostäder som är lokaliserade inom en radie av 20 km från centrum. Marknadseffekten avgår tydlig med ökat avstånd, och vid ungefär 40 km från centrum är effekten liten och över 70 km knappast påtaglig. Hushållen kan anpassa sig till en marknadssituation på kort sikt genom att öka boendets budgetandel. Men det kommer att bli högst kännbart. För stora grupper inom en radie av 20 km från centrum, som idag bor i en hyreslägenhet, är det knappast en uthållig strategi.

Rapporten pekar på att anpassningen på sikt förmodligen innebär att hushållen behöver minska boendeytan att leva på för att balansera en i längden ohållbar försvagning av sin budget. Fördelningen av boyta efter hyra och inkomst under ett marknadssystem kommer att skapa en skev fördelning mellan en allt mer trångbodd grupp hyresgäster med lägre inkomster och en grupp av köpstarka hyresgäster som har råd att efterfråga en stor boendeyta i centrala lägen.

Författaren till rapporten Lars-Fredrik Andersson är universitetslektor vid enheten för ekonomisk historia vid Umeå universitet.

En del av Bostad 2030.

Webbinarium

 

 

 

 

Val av cookies

Denna webbplats använder cookies och liknande tekniker för att erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi hanterar cookies och dina användardata i vår cookie- och datapolicy.

Nödvändiga cookies*

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera på ett säkert och korrekt sätt, och går därför inte att stänga av. Nödvändiga cookies kan innehålla information om val och inställningar du gör på webbplatsen, exempelvis dina inställningar för cookies.

Cookies för analys

Cookies för analys ger information om hur webbplatsen används, till exempel genom Google Analytics, vilket innebär en möjlighet att förbättra din användarupplevelse. Dessa cookies placeras i din webbläsare för att kunna särskilja användare från varandra och därmed skapa en bild över trafiken mellan olika sidor och övrigt beteende på webbplatsen.

Cookies för marknadsföring

Cookies för marknadsföring gör det möjligt för oss att visa personanpassade och relevanta annonser i sökresultat eller på sociala medier. Annonserna baseras på ditt surfbeteende.

Spara mina val
Godkänn alla
Ändra inställningar