DO har misslyckats med att göra det enklare för människor som diskrimineras att få hjälp.
Vi tycks stå längre än någonsin från målet om ett diskrimineringsfritt samhälle. Diskrimineringsombudsmannen, DO, är den aktör som med 126 miljoner i årligt anslag har de ojämförligt största resurserna och möjligheterna att bistå personer som drabbas av diskriminering.
En systematisk granskning av myndighetens första decennium visar att sammanslagningen av de fyra ombudsmannamyndigheterna 2009 varken lett till ökad effektivitet eller gjort det enklare för människor som diskrimineras att få hjälp.
Den här rapporten konstaterar att DO stegvis avlägsnat sig från sitt kärnuppdrag för att istället fokusera på information och främjandearbete. Det har skett trots att det inte går att visa några säkra resultat av en sådan kursändring och trots att det saknas stöd i forskning för att den valda strategin är effektiv.
Lena Svenaeus är arbetsrättsjurist och fil.dr i rättssociologi. Hon har arbetat många år på fackförbund med frågor om arbetsmiljö och diskriminering men också haft förordnanden som arbetsmiljöråd i Kanada och som JämO. Sedan 2013 är hon knuten till den rättssociologiska institutionen på Lunds universitet.
Lena Svenaeus. Foto: Arena Idé. Högupplöst och fri att använda.
Val av cookies
Denna webbplats använder cookies och liknande tekniker för att erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi hanterar cookies och dina användardata i vår cookie- och datapolicy.
Nödvändiga cookies*
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera på ett säkert och korrekt sätt, och går därför inte att stänga av. Nödvändiga cookies kan innehålla information om val och inställningar du gör på webbplatsen, exempelvis dina inställningar för cookies.
Cookies för analys
Cookies för analys ger information om hur webbplatsen används, till exempel genom Google Analytics, vilket innebär en möjlighet att förbättra din användarupplevelse. Dessa cookies placeras i din webbläsare för att kunna särskilja användare från varandra och därmed skapa en bild över trafiken mellan olika sidor och övrigt beteende på webbplatsen.
Cookies för marknadsföring
Cookies för marknadsföring gör det möjligt för oss att visa personanpassade och relevanta annonser i sökresultat eller på sociala medier. Annonserna baseras på ditt surfbeteende.