Polariseringsmyten

Försvinner verkligen de medelkvalificerade jobben?

Arena Idés nya rapport visar att tidigare forskning om vilka jobb som skapas och försvinner vilar på svag grund. För att förstå förändringarna på arbetsmarknaden måste man beakta utbildningskrav och könsbaserade löneskillnader.

Enligt en utbredd föreställning polariseras arbetsmarknaden just nu i snabb takt: jobb med goda löner och arbetsvillkor i arbetslivets mellanskikt antas vara på väg att försvinna, medan både de bästa och de sämsta jobben blir fler. Breda grupper inom medelklassyrken antas vara på väg att tappa fotfästet, på jobbet och i samhället. Förklaringen som ofta framhålls är att digitaliseringen slår ut medelkvalificerade jobb, men inte jobb på högre och lägre nivå. Den här utvecklingen har kallats jobbpolarisering och fått stort genomslag inom forskningen och samhällsdebatten.

I rapporten Polariseringsmyten – Försvinner verkligen de medelkvalificerade jobben? visar Michael Tåhlin att polariseringsforskningen vilar på svag grund. Att mitten av jobbfördelningen urholkats stämmer inte, enligt den empiriska analys som presenteras i denna rapport. Omvandlingen handlar nämligen inte bara om klass, utan även om genus. Det som skiljer de jobb som krymper från de som växer är inte kvalifikationsnivån, utan könssammansättningen.

Polariseringsforskningen har hittills missat denna avgörande faktor, eftersom den oftast mäter kvalifikationskrav med jobbens lönenivå – trots att det är väl belagt att kvinnodominerade jobb ofta har lägre löner utan att vara mindre kvalificerade. Om man i stället för lön använder utbildningskrav som mått för kvalifikationsnivån, framgår det att jobbstrukturens mittenskikt inte förändrats nedåt utan i sidled. Lite förenklat kan man säga att elektrikern (medelkvalificerat) inte har blivit vaktmästare (lägre kvalificerat) och bokföringskontoristen inte har blivit städare, utan snarare tycks lastbilschauffören ha blivit kock och maskinoperatören ha blivit undersköterska (båda på ungefär samma kvalifikationsnivå). Denna typ av omvandling är inte oviktig, men kan knappast beskrivas som polarisering.

Varför är det då viktigt att polariseringsmyten spräcks? Vi ser tre tungt vägande skäl.

  1. Jobbpolitiken
  2. Utbildningspolitiken
  3. Den växande populismen och ojämlikheten

Läs mer om detta i rapporten (länk till Libris)

Om rapportförfattaren

Michael Tåhlin är professor i sociologi vid Institutet för social forskning (SOFI), Stockholms universitet

Redaktör: German Bender, programchef arbetsmarknad, Arena Idé

Om rapporten i media

German Bender och Michael Tåhlin, DN Debatt: ”Myt om jobbpolarisering ­göder växande populism”

Martin Liby Troein, DN Ledare: Den svenska medelklassen håller inte alls på att försvinna
(Rättelse: DN:s ledarsida skriver att Arena Idé är en socialdemokratisk tankesmedja. Det är felaktigt, Arena Idé är en partipolitiskt obunden och har inga kopplingar till eller finansiering från något parti.)

Mikael Feldbaum, Arbetsvärlden: ”Könsdiskriminering bakom tro att enkla jobb tar över”

Arbetets podcast Jobblistan, avsnitt 14.

Ledare i Värnamo nyheter: “Att unga kvinnor flyttar hotar inte länet eller männen”

German Bender, Social Europe: “The myth of job polarisation may fuel populism”

Jonas Grafström, Ekonomisk Debatt: Automatiseringen och jobben då och nu

Andreas Bergh: Jobbpolarisering är jobbuppgradering sedd genom ett negativitetsfilter

Val av cookies

Denna webbplats använder cookies och liknande tekniker för att erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi hanterar cookies och dina användardata i vår cookie- och datapolicy.

Nödvändiga cookies*

Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera på ett säkert och korrekt sätt, och går därför inte att stänga av. Nödvändiga cookies kan innehålla information om val och inställningar du gör på webbplatsen, exempelvis dina inställningar för cookies.

Cookies för analys

Cookies för analys ger information om hur webbplatsen används, till exempel genom Google Analytics, vilket innebär en möjlighet att förbättra din användarupplevelse. Dessa cookies placeras i din webbläsare för att kunna särskilja användare från varandra och därmed skapa en bild över trafiken mellan olika sidor och övrigt beteende på webbplatsen.

Cookies för marknadsföring

Cookies för marknadsföring gör det möjligt för oss att visa personanpassade och relevanta annonser i sökresultat eller på sociala medier. Annonserna baseras på ditt surfbeteende.

Spara mina val
Godkänn alla
Ändra inställningar